söndag 2 juni 2013

Ölets historia i Sverige – Från äldsta tider till 1500-talets slut

Detta är en äldre text jag skrev 2008

Ölets historia i Sverige – Från äldsta tider till 1500-talets slut

(Harald Thunäus – Ölets historia i Sverige, del I, ca sid 1 till 200)


Forntiden

I ett kväde ur äldre Eddan förekommer en strof om öl, enligt Ohlmarks översättning lyder den:

Tor:
Säg mig Allvis då säkert du vet
Åldrarnas alla öden:
vad ölet, som drickes av åldrarnas söner
Heter i denna värld.
Allvis:
Öl bland människor, bland asarna bier
Och vigd brygd nämns det bland vaner,
malthav bland jättar, mjöd i Hel
och dryckjom bland Suttungs söner.

Allvis nämner de två på 1000-talet existerande och idag kvarlevande huvudbenämningarna på jästa maltdrycker, öl och bier (bjórr). Till samma kategori för han även ordet mjöd.
Under vikingatiden bör alla övergångar mellan öl och rent honungsmjöd ha förkommit, mjödet var inte en uteslutande av honung beredd dryck.

I fornnorden kom troligen mjödet först, vårt ord mjöd är också identiskt med ett antal urgamla ord i andra språk som betyder honung. Övergången från mjöd till öl antyds av flera antika författare.

Man drack normalt ur diverse olika dryckeskärl och horn, men under bloten antyds av Snorre att speciella ärevördiga horn med praktfulla beslag användes.

Den arabiske diplomaten Ibn Fadlan följde med en ambassad till volga-bulgarernas furste år 921 e. Kr. Här träffade han på ett folk som bör ha varit från våra svenska vikingar. Hans berättelse har levt kvar som en ögonvittnesskildring till våra dagar:

Man berättade för mig att de, när en av deras hövdingar dör, utför många ceremonier, av vilka bränningen är en detalj, och det intresserade mig att närmare lära känna dem. Slutligen fick jag höra att en ansedd man bland dem avlidit. De lade honom i en grav där han fick ligga i tio dagar, vilka de använde för att förfärdiga de kläder han skulle iföras … Är han en rik man så samlar de ihop hans kvarlåtenskap och delar den i tre delar; en tredjedel stannar i hans familj, för den andra syr de kläder till honom och för den tredje brygger de nabid (alkoholhaltig dryck), som de dricker den dag hans trälinna dödar sig och blir bränd tillsammans med sin husbonde. De förtär nabid dag och natt och berusar sig därmed. Det händer ofta att någon av dem dör med bägaren i sin hand.

Man drack normalt öl vid blot och vid gästabud, som tvemännings eller i dryckeslag.
Under forntiden var inte öl eller mjöd någon daglig dryck, detta kom först vid medeltiden.

I Norge var det under den äldsta kristna tiden en plikt att komma samman och dricka öl. Kyrkan ville inte bryta seden att dricka tillsammans vid de hedniska bloten utan istället ta denna rit i sin tjänst och underlätta övergången till den kristna läran. I lag påbjöds att folk skulle samlas vid de kristna högtiderna till Kristi och hans moders åminnelse. I Gulatingslagen, vars äldsta delar torde gå tillbaka till 1000-talet, heter det:

Därnäst har man lovat göra ölgille. Det kallar folk sambärningsöl, var bonde en mäles öl (dvs. öl av en mäle eller skäppa malt) och detsamma för hans hustru. Minst tre bönder skall hålla det tillsammans, med mindre någon bor så långt ut på öarna eller så högt till fjälls att han icke kan föra brygden till annat folk. Då skall han brygga lika mycket öl allena som var och en av dem … Detta öl skall vara bryggt senast före allhelgonadagen. Men ölet skall signas Kristus och Sankta Maria till tack för gott år och fred. Men om någon icke brygger till denna tid, så skall han böta 3 örar till biskopen och hålla gillet, även om det blir senare.

Gulatingslagen föreskrev ännu en ölfest, nämligen den som skulle hållas vid julen. Den hade samma innebörd som den förra men skulle firas av familjen ensam, utan grannarna. Det står om julöl:

Ännu en ölgärd har man lovat göra, husbonde och husfru lika mycket var, och denna skall den heliga natten signas Kristus och Sankta Maria till tack för gott år och fred. Men om så ej sker skall det bötas 3 marker till biskopen.

I Frostatingslagen tillkom en bestämmelse att varje bonde till S:t Hans dag (midsommardagen) skulle ha bryggt öl av två mälen.

Tyvärr hittar man inte mycket i den forntida litteraturen gällande bryggsäd, mältning och malt. Man måste därför förlita sig på de fynd man hittar vid arkeologiska utgrävningar.
Det äldsta fyndet av malt i Sverige kommer från 400- och 500-talen, detta vid Eketorps borg på Södra Öland.

Angående saliv eller spott nämns dessa på flera stället. Eddan, i en Isländsk saga om Halv samt det Finska eposet Kalevala, samtliga nämner saliv för att jäsningen skall fungera.

I litteraturen nämns heller inte kryddning av öl under forntiden, dock har man i rester av drycker hittar spår samt namn på en del växter som tyder på deras användning.
Röllekan har i vårt land benämnts brygdtuppor, brygger och ölman och i Norge Ölkall och ölkong.
Älggräset har hetat ölgräs, mjödört, karsöta och byttegräs.

Humlegårdar omnämns kring Paris vid 700 e. Kr. Humlen börjar användas utanför klostren kring år 1000. I norden har man troligen börjat använda humle först under medeltiden, då har den kommit till vårt land via munkarna.

Ljungöl fanns på Irland, dock har man missuppfattat genom ett språkligt missförstånd att även Danska vikingar gjorde ljungöl.

Stenkokning har förekommit även i Sverige under fornnordisk tid.

Man silade ifrån draven för att få vört genom att sila genom halm.

Under äldre tider skedde spontanjäsning från vildjäst via luften eller från kärlets väggar.

Man kom så småningom underfund med att jäsningen kom igång snabbare och man fick jämnare kvalitet om man tillsatte jäst från en tidigare brygd till sin nya vört.

Spontanjäsningen lever kvar i vissa områden i Belgien. Detta är en långsam typ av jäsning, som följs av ett par års lagring. Här blandas jäst, mjölksyrebakterier och diverse mikroorganismer.

Man benämner jäst som dregg under vikingatiden i Halvs saga.

För att bevara jästen har en uråldrig metod, till och med bevarad fram till vår tid bl.a. i Värmland, Dalarna och Dalsland, använts. Man dopar en liten kubbe av björk med skrovlig och söndersprucken bark i jästen och hänger upp den till tork. När man brygger på nytt lägger man bara ner kubben i den lagom avsvalnade vörten för att få jäsningen att komma igång.
Man har också använt kransar av halm för samma ändamål.
På andra ställen blandades jästen med mjöl, blandningen formades sedan till små kakor som torkades för att användas vid behov.

Om ölet förvarades eller lagrades i slutna fat framgår inte klart av sagorna, men man kan hitta flera antydningar om att öl i vissa fal bevarades länge, detta bör ha skett i slutna kärl av något slag.
I Grettes saga nämns att ölet förvarades i en källare.
Reseöl (fararmungat) talas det om på ett par ställen, detta bör ha förvarats i fat ombord.

I äldre Eddan användes istället för att brygga ordet heita, vilket troligen kommer från att heta stenar användes för att värma vattnet före bryggningen.

Dryckeskärl

Under Vendeltiden 550-800 e. Kr. var glas vanligare än dryckeshorn.

Under Vikingatiden visar sagorna på att dryckeshornen spelade en stor roll, trots detta är arkeologiska fynd av dryckeshorn ovanligt. Man finner förutom horn även dryckeskärl av glas, trä och lergods.


Medeltiden

I Olov Kylles saga nämns gillen bland de första gångerna i nordisk litteratur:
Han lät i Nidaros inrätta det stora gillet och flera andra i Köpstäderna; dessförinnan hade man haft samdryck.

Ordet gille (gildi) är besläktat med ”gäld”, dvs. avgift, från början sannolikt en offergåva.

Gillen fanns i Sverige redan under 1000-talet, vid medeltidens slut fanns minst ett hundratal.

Gillena var av fyra slag: allmänna gillen, prästgillen, köpmansgillen och hantverkargillen.

I Södermannalagen och Hälsingelagen nämns bla. vilka straff som kan dömas om man bryter mot ölfriden.

Vissa av de medeltida lagarna visar på ölets betydelse och har bevarat namn på olika öl, såsom arvsöl, månadsmotsöl eller årsmotsöl. Trolovning firades med fästningsöl och bröllop med giftasöl eller bröllopsöl. Vid ett barns dop hölls barnsöl och i samband med begravning ett gravöl eller utfärdsöl.

I Björköarätten stadgades att den som sålde vin, mjöd och öl med undermål skulle straffas med böter. Detta upprepas i Magnus Erikssons stadslag och kompletteras där med att en tunna skall vara en svensk tunna i storlek.
Även maximipriser vid försäljning av öl var fastställda.

Kring 1400 användes ofta öl som lön och belöning istället för pengar.

I de medeltida skråordningarna spelar ölet också en stor roll. Utan att spendera öl kunde ingen gesäll bli mästare och för dåligt uppförande vid gillena eller för brott mot skråordningen utkrävdes böter i form av öl.

I senare hälften av 1400-talets har det beräknats att det förbrukades 4-5 bägare per deltagare vid den årligen återkommande valborgsmiddagen på Stockholms rådhus. Detta genom att man slängde dryckeskärlen i golvet.

Den dagliga konsumtionen av öl belyses av klosterreglerna. Vid Vadstena kloster skulle såväl munkar och nunnor som folket utantill ha ”om middagen mer än ett halvstop öl eller vin, om kvällen något mindre”. Dessutom erhölls i vissa fall ett kvarts stop öl till frukost.
I nutida mått uppgick den dagliga konsumtionen till bortåt 3 liter per person.

Vid Solberga kloster skulle en nunna ha en dagsranson bortåt 5 liter.

Medeltida öltillverkning

Humle uppräknas bland tiondepersedlarna i flera av landskapslagarna, bla. i Upplandslagen som stadsfästes 1296.

Av allt att döma har humlen införts till Sverige av cisterciensmunkarna, dessa anlade sina första kloster 1143.

Att porsen trots humlen förblev en uppskattad ölkrydda framgår av det skydd den fick i de medeltida lagarna, dels i Yngre Västgötalagen från slutet av 1200-talet, men även så sent som i mitten av 1400-talet i Kristoffers landslag där man inte får plocka vare sig pors eller vildhumle innan de var mogna.

Under 1500-talet har humlen helt säkert trängt ut porsen som bryggeriråvara såväl i städerna som på kungs- och herrgårdarna. Men hos allmogen höll sig porsen länge kvar och porsölet har säkerligen varit en vanlig dryck i bondehemmen under 1500- och 1600-talen.

Pors är även omnämnd av Linnés landsman Samuel Krok som ingrediens i en dryck beredd av björklag i Urshults pastorat.

Stekarhus är ett äldre namn på brygghus

Bryggestol är ett namn på ett hemindustriföretag i Stockholm med försäljning direkt till konsumenten.


Medeltida bryggeriteknologi

Pga. brandfaran stadgades under 1400-talet att kölnan inte fick bryggas i trä. Brygghuset skulle dessutom ha skorsten och man måste flytta ut brygghuset från köket till bakgården, senare ner till vattnet utanför stadsmuren.
Mycket mer än detta finns dock inte beskrivet.

De källor som finns angående vilken utrustning som användes kommer oftast från bevarade testamenten.
Här framkommer att fast inmurade bryggeripannor var i motsats till portabla bryggkittlar inmurade och stationära. Bryggpannorna var ofta fyrkantiga medan bryggkittlarna var runda.

En av de äldsta avbilningarna av ett bryggeri, vilken förekommer i en stadsbok från den holländska staden Kampen omkring 1460 visar en bryggpanna, nitad och hoplödd av smala koppar- eller mässingsband. Med en dylik tillverkningsanordning måste pannvolymen bli mycket begränsad.

Någon skildring hur bryggningen gick till i Sverige under medeltiden är inte bevarad, men i en lärodikt från senare hälften av 1400-talet finner man några goda råd beträffande mältning av korn.

Mycket vidskepelse existerade kring brygd och öl.
Redan vid mältningen trodde man sig måsta vidta åtgärder för att inte något troll eller sattyg skulle förstöra det hela.
Man använde olika namn och gester, utrustning och tider för att hålla bryggningen säker pga vidskepelse.
Några exempel var att blanda svinskit i mäsken samt att lägga likdelar från galgbacken under eller i öltunnan.


Ölet i Kalevala

Sångerna berättar om ölets betydelse.
Allmogen hade inte råd att dricka öl i vardagslag utan var medelpunkten kring vilken festen rörde sig.

Den 20:e sången handlar bla. om ölets ursprung och om hur ölen borde jäsa. Här nämns också humle.


Dryckeskärl för öl

Förvaring av öl skedde numera i laggade tunnor.

Man höll ölen i källaren och hämtade upp den i skafkar eller skakar, men hur dessa såg ut vet vi inte.

Serveringen skedde i en svarvad skål av trä, för att flytta från serveringskärlet till dryckeskärlet användes öskärl av trä. Dryckeskärlen var sedan skålar, bägare eller horn.


Femtonhundratalet

Medeltalet i ölkonsumtion för Gripsholms slott 1578 låg kring 3,7 liter öl per person och dag.

Angående ölet och dess tillverkning under 1500-talet får man en del information från Olaus Magnus och hans berättelse från 1555, framförallt i den 13:e boken. I denna är ett par kapitel tillägnade mjöd och öl.
Detta är också den äldsta bevarade beskrivningen av öltillverkning i norden.

En grov beskrivning finns här över hur mältning och mäskning gick till, hur man stöper kornet, när groningen skall avslutas samt hur det rostas och slutligen krossas före mäskningen i hett vatten.
Därefter hur man silar av draven, kokar vörten och kokar med humle. Vidare när jästen tillsattes samt några fantasifulla beskrivningar över vilka krämpor som öl lätt botar.

Vilka ölsorter som fanns och recept på dylika brygder från storgods, bondgårdar och i borgarhus är i princip okänt. Däremot har man genom Gustav Vasas räkenskaper fått vissa fingervisningar om ölen och brygghusens tekniska utrustning på hans slott och kungsgårdar.

Herreöl – minst 6 fjärdingar malt och 4 marker humle per tunna öl
Fogdeöl – minst 5 fjärdingar malt och 3 marker humle per tunna öl
Svenneöl – minst 4 fjärdingar malt och 2 marker humle per tunna öl
Skeppsöl – minst 3 fjärdingar malt och 1,5-2 marker humle per tunna öl
Ämbetsöl – minst 3 fjärdingar malt och 0,5-1,5 marker humle per tunna öl
Spisöl – minst 2 fjärdingar malt och 0,5-1 marker humle per tunna öl

Spisölet tillverkades ofta genom pålakning med vatten vid bryggning av herreöl, fogdeöl eller svenneöl. Detta kallades då vanligen för efterlaksöl eller laköl.


Vidare visar räkenskaperna att man ibland drygat ut humlen med malört och/eller pors.

Vetemalt och havremalt förekommer också, samt vid ett tillfälle även rågmalt.


Från Danvikens hospital nämns ytterligare två öl:

Konventöl – 5 ¼ fjärdingar malt och 3 marker humle per tunna
Sjukstugöl – 5 fjärdingar malt och 2 marker humle per tunna


Även mjöd tillverkades under Vasatiden, där nämns 9 1/3 kannor skirad och 12 1/3 kannor oskirad honung plus 1 1/18 marker humle till en tunna mjöd.

Ytterligare fler ölsorter med olika mängder malt och humle benämns senare.


Det är i princip omöjligt att räkna ut hur starkt ölet egentligen var.
Först och främst mätte man malten i läster istället för att väga den. Ibland var den krossad och ibland inte, i vissa fall inte ens mältad.

Det fanns inget sätt att beräkna extraktutbyte utan man är tvungen att gissa.

Beräkningar blandat med gissningar kan ge att herreölet höll ca 3,5% vikt (4,4% vol), fogdeölet 2,8% vikt (3,5% vol), Svenneölet 2,3% vikt (2,9% vol), skepps- och ämbetsölet 1,7% vikt (2,1% vol), och spisölet 1,1% vikt (1,4% vol).
Med andra ord hade de flesta öl en relativt låg berusningseffekt.

På 1500-talet var kornet fortfarande Sveriges mest odlade sädesslag, ungefär 2/3 av den totala mängden. Nästan all malt för öltillverkning var inhemsk. Troligen var dessutom allt korn 6-radigt.

Trots 1400-talets lagstiftning om humleodlingar var det stor brist på humle under 1500-talet vilket ledde till en ekonomiskt kännbar import.
Det mesta av den humle som odlades i Sverige gick troligen till städer och adeln genom naturauppbörden. Bönderna torde ha fått nöja sig med humlefattig svagdricka, porsöl eller enbärsdricka.

Importerad humle stod i värde för ca 20% av den totala importen i Sverige, på tredje plats efter salt och textilier.


Gällande beskattningar och ordningsregler:
  • Pga brandfara skulle bryggverk byggas i närheten av vatten, utanför annan bebyggelse
  • Ingen på malmar eller i städer skulle heller brygga i hemmet. Dels pga brandrisk, men kanske mest för att inte slippa undan beskattningen
  • Kronan utfärdade maximipriser på öl likväl som reglerade löner till de som arbetade med öltillverkning


I de större städerna var bryggning ett privilegium för bofasta borgare. Detta kallades för Borgerlig Salubrygd. I praktiken betydde detta att endast köpmansståndet fick brygga då hantverkarna var strängeligen förbjudna att sälja öl.

Malmö var först i Sverige att skapa ett Bryggarämbete, kring 1516. Danmark låg dock före Sverige i denna fråga.
Senare blev det så att all öltillverkning utom till husbehov var förbehållen bryggarlaget.

Flottans egen bryggeriverksamhet låg i Stockholm under 1500- och 1600-talen. Dess kapacitet var 1200 tunnor i månaden.

1673 nämns ett kylskepp för första gången i vårt land, i samband med en löneutbetalning på just flottans bryggeri.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar