tisdag 4 juni 2013

Att använda BetterBottle för första gången

En äldre text från 2010

Att använda BetterBottle för första gången

En av vinsterna i SM 2010 om man tog guld var en BetterBottle, sponsrad av Humlegården.
Jag hade läst om dessa i forum, men aldrig funderat så mycket över dem själv, mest för att jag har ett fungerande system för jäsning mm.

Men, nu då man fått en cool pryl av en generös sponsor så måste man testa den, inte sant?

Sagt och gjort, jag plockade fram min BetterBottle och började gå igenom alla prylar som fanns med. Hm, detta var ju inte så självklart, någon manual hade kanske varit bra.
Nåväl, iväg till hemsidan, det kanske är en bra start.
På http://www.better-bottle.com/ kan man hitta en hel del info för att komma igång och svara på alla frågor som snurrar runt.

Det står rätt mycket om desinficering, hur bra PET den är gjord av och vilka fördelar man kan vinna om man har flera stycken. Om man som jag endast har en och för annat använder ”vanliga” 30-liters jäshinkar så blev det inte lika smidigt. Om man däremot har 2 st verkar man kunna sköta omtappning och annat mycket smidigt och syrefritt, verkar klart bra.

Men, efter att ha plöjt hemsidan och pillrat lite på prylarna kom jag och min bryggkompanjon under hösten överens om att vi testar att köra flasktappning och sedan lägger upp en öl för sekundärjäsning på denna utrustning.

Efter att ha plockat ner alla delar i molekyler och krafsat oss i skallen för att fundera fram hur allt skulle desinficeras och därefter sättas ihop igen så var vi igång. Själva BetterBottle rengjorde vi med vatten och klorin, så att hela insidan inklusive där man skall sätta fast kranen för utlopp blev rengjorda. Alla övriga delar sanerades i diskhon med vatten och klorin. När allt var rengjort och ordentligt sköljt sattes bitarna ihop igen och skruvades fast på flaskan.

Nu verkar det spännande, ska det fungera så smidigt som det påstås? Ja att desinficera alla småprylar med klorin var iallafall långt ifrån lika smidigt som när man bara har en gummipackning och ett vattenlås att sanera förutom hink med lock, till nästa gång får det bli inköpt jodofor eller annat rengöringsmedel som är sköljfritt.
Men, det gick att peta fast en flaskpåfyllare på utloppet från BetterBottle utan att det läcker, verkar finfint. Alltså hävertera över ölen från sekundären ner i BB, samt blanda upp med vår sockerlösning för kolsyresättning. Därefter blanda genom att snurra BB över en innebandyboll (det var rekommenderat tennisboll enligt hemsidan, men man tager vad man haver). På med flaskfyllaren och sedan börja buteljera.

Normalt då jag buteljerar så är det via hävert och en liten del från en saftmaja som klämmer till och stoppar flödet. Efter ett 40-tal flaskor är man trött i fingrarna. Har även testat hävert till flaskfyllare som varit lite struligt ibland. Detta med flaskfyllare direkt från BB fungerade dock mycket smidigt!

Så, nu var flaskorna klara, dags att lägga över en öl från primär på vanlig jäshink till sekundär på BB, men hur går det med utloppet från BB, det är ju öl i den, om det står en vecka känns det inte bra, hur göra? Vi bestämde oss för att plocka bort och skölja yttersta biten på utloppet med vatten. Därefter skölja en omgång med sprit, sedan på igen. Den pekar ju nedåt så skall inte samlas damm eller något på, men detta steg togs aldrig upp på hemsidan vad jag hittade, de kanske bara tycker man använder sina BB en gång efter sanering?

Jag skall nog testa min BB lite mer framöver, men framförallt då se till att jag hittar ett sköljfritt desinficeringsmedel så att det blir smidigare med rengöringen av alla smådelar. Då hade man kanske också kunnat köra sista biten på utloppet lite snabbt innan man satte tillbaka det?
Varför har man inte satt någon typ av volymnivåer på sitt kärl? Det är något som får ritas dit på utsidan i efterhand.

Jag är ännu inte helt övertygad om att detta är bryggargudens gåva till hembryggarna, men å andra sidan så är det ett nytt steg som jag inte hållit på med tidigare, så kanske bara är en bakåtsträvare?
Hursomhelst så skall det testas mer framöver.

Lite tips dock:
Om du skall plocka isär jäsröret, tänk på att du måste tillbaka med den lilla metallbiten på något vis igen, samt att keramikkulan snabbt kan försvinna ner i avloppet.
Den långa pinnen för att montera dit insidan på bottenutloppet bör desinficeras den med.
Läs noga på hemsidan vilka o-ringar som rekommenderas att man tar bort samt vilka man kan låta sitta kvar.





Tillägg 2013: 
Det blev aldrig fler tester, jag gav bort denna och kör på med mina vanliga 30-liters jäshinkar istället.

2 kommentarer:

  1. Nu står den och långtidsjäser Fabrikörns pseudolambik #4 i stället, så den kom väl till nytta!

    SvaraRadera