måndag 3 juni 2013

European Beer Festival 2008


European Beer Festival 2008

I år hölls European Beer Festival, EBF, i Köpenhamn, platsen var Carlsbergs gamla lokaler i Valby. Detta gick av stapel med start fredag 12/9 kl 1500 och avslutades på söndagen 14/9 kl 1700.

Restaurang Haket i Göteborg (1:a Långgatan 32) anordnade en bussresa ner för det mycket rimliga priset 2,000 kr per person.


Dag 1

Fredag morgon kl 0900 skulle bussen avgå från Haket. För de som ville kunde man mötas upp före på Haket för att sätta i sig en rejäl frukost, jag liksom flera av mina medresenärer valde detta alternativ.

Väl inne i bussen, som var en modern turistbuss med fyra säten kring varje bord, tog vi plats och började som man kanske kan förvänta sig förbereda festivalen genom att provsmaka lite öl på vägen ner.

Bussen tog oss först till Malmö där vi lämnade ifrån oss väskorna på vårt hotell, Scandic S:t Jörgen. Det var tydligen hård belastning på hotellen i Köpenhamn under detta veckoslut, men att bo i Sverige är ju heller inte fel. Därefter var det dags för de flesta att äta en snabb lunch, tur att Burger King ligger nära.

När det var dags att checka in, vissa av oss hann med detta, så frågade killen i receptionen efter mitt namn.
Janne Berglund sa jag, men kan nog vara incheckad som gnoff la jag till, eftersom jag var osäker på om Masse och Cattis visste vad jag heter ”på riktigt”.
Han letade ett tag och frågade efter ett tag ”kan det vara G. Noff?” varvid man såklart får det nya smeknamnet Gunnar ”för G måste ju stå för någonting”.

Nåväl, snart sitter vi i bussen igen, rullar över Öresundsbron och vidare in i Köpenhamn. Vi kommer fram precis för att hinna stå i kö en stund, men kön jobbas bort relativt snabbt av danskarna som verkar ha fattat hur det skall gå till.

Framme vid kassan visar jag upp min tredagarsbiljett och får mig ett armband och börjar röra mig mot glasen. Snart inser jag att några av mina kamrater från bussen har grå armband, medan jag har ett orange. Ah, jag har fått ett armband för endast en dag, medan de andra har fått för alla tre dagarna. Nåja, som tur vara löste det sig snabbt att få det nya armbandet samt de extra 4 polletterna jag var berättigad till.

Vidare hämtade vi den tjocka festivalguiden i bokform(!) samt varsitt provglas märkt med 5 respektive 10 cl, i dessa låg även 2 polletter, så nu hade vi möjlighet att dricka 6 öl i alla fall.

Nu var det nog ingen av oss som förväntade oss klara av festivalen på endast 6 provsmaker öl, alltså började vi direkt med att handla fler polletter medan det var kort kö i den kassan. Här kunde man köpa 11 polletter för 100 Danska kronor, helt ok.

Äntligen dags att börja prova öl på allvar! Våra initiala planer noggrant planerade (nåja) i bussen föll omedelbart och vi började prova öl i det närmaste ståndet vi kunde hitta. Oftast var vi tre personer som gick omkring tillsammans, därmed försökte vi att alltid köpa varsin öl av olika slag, så att vi för varje egen spenderad pollett hade möjlighet att prova 3 olika öl.

Dagen och kvällen löpte på relativt fort och nästan innan vi visste ordet av satt vi på bussen och åkte ”hem” till Malmö igen. Dagen var dock inte slut, för efter så många provsmaker var man ju lite törstig. Sagt och gjort blev det en sväng till stadens lokala Bishops Arms innan kvällen till slut var över.


Dag 2

Lördagen började med att jag vaknade hysteriskt tidigt av mig själv, kunde absolut inte somna om och tog till slut en tidig frukost. Efter att ha ätit rejält och sedan gratissurfat med att lägga in rejtings på ratebeer passade jag på att äta en frukost till, med förhoppningen att kanske inte behöva äta lunch på mässan senare.

Nu var det dags för bussresa igen, in till Köpenhamn och pit stop på Fish & Beer. Allehanda drycker inhandlades av de flesta och därefter bar det iväg mot mässan igen. Nu kunde vi också provsmaka lite av gratisölen som skickades med från butiken (kort datum), ett bra sätt att värma upp smaklökarna inför den längst av de tre dagarnas provning som stod på schemat.

Vi anlände mässan en stund efter att de öppnat och hade inte direkt mycket kö att ta oss igenom, speciellt inte då vi redan hade våra armband. Frågan var nu, fick man ta ett nytt glas (med 2 polletter) varje dag, eller skulle man ha sparat på sitt glas sedan dagen innan? Ja denna fråga och hur den löstes får nog varje besökare med samvete svara på själv…

En relativt lång dag blev det med mycket provsmakande. Mina två provkamrater valde att vandra in till Köpenhamn några timmar också, medan jag själv stod kvar vid det Brittiska ståndet och provade mig igenom en stor mängd cask, eller real ale.

Mot kvällen var det dags att återvända till Malmö än en gång, nu börjar bron kännas bekant. Vår lilla grupp avstod dock att avsluta på Bishops, även om det var andra från bussen som tog den resan idag istället.


Dag 3

Söndag kunde jag sova ut lite bättre, blev också bara en frukost denna dag.

Vi checkade ut och satte oss sedan på bussen för vidare färd in mot mässan igen. Titta där, en bro!

Nu hade vi inte många timmar på oss, bussen skulle gå hemåt vid halv fyra och många öl fanns kvar att prova. Idag var det dock rejält mycket färre besökare så att ta sig fram mellan stånden var lättare.

Vi rusade omkring med några planer i behåll, för en gångs skull, och lyckades prova en hel del öl även denna dag.

Efter ett par inköp i shoppen var det dags att sätta sig på bussen, men denna gång hem mot Göteborg istället. Ett par öl blev provade längs vägen, men relativt snart började vi inse att helgen led mot sitt slut och ett stilla begrundande över vilken otroligt trevlig festival vi just besökt tog vid istället.


Mina egna slutsatser och tanker kring festivalen är:
* Vad otroligt smidigt att använda polletter!
* Många vattenbehållare, sånt är bra.
* Vilket fantastiskt festivalprogram!
* Nog var där lite väl många danska öl och lite väl få icke-danska öl för att vara EBF?
* De hade väl kunnat ha lite fler sittplatser eller åtminstone ståbord?
* Mycket lite fylla.
* Danska är rätt svårt att förstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar