söndag 2 juni 2013

Bokrecension - The Beer Bible plus the beer sommelier’s handbook

Detta är en äldre recension från 2008


Bokrecension: The Beer Bible

Svensk titel: Ej tillgänglig
Originaltitel: The Beer Bible plus the beer sommelier’s handbook
Språk: Engelska
Författare: Willie Simpson
Förlag: John Fairfax Publications Pty Ltd.
ISBN: 978-1-921190-86-5
Tryckt år: 2007
Tryckt land: Australien
Antal sidor: 208

Beskrivning:
Efter en kortfattad ölhistoria med viss inriktning mot Australien följer ett antal kapitel som skiljer sig mycket från varandra.
From mainstream to premium” beskriver hur Australiensarna dricker allt mindre öl, men av allt bättre kvalitet. Även de inhemska bryggerierna satsar allt mer på öl av ”premium” kvalitet.
Gold, amber & black” beskriver skillnaderna, som man ser dem i detta land, mellan de olika ölsorterna. Inte alla typer från shbfs öltypsdefinition finns med, men de har å andra sidan några typer som inte finns hos shbf heller. Till varje öltyp finns ett antal inhemska märken beskrivna.
Australia’s breweries & best brews” tar upp en mycket stor del av alla bryggerier i Australien 2007 med namn, kontaktuppgifter och hemsida samt ett urval av deras sortiment. Vissa öl finns också beskrivna med bild samt karaktärsbedömningar.
Around the world in 80 beers” tar upp 80 olika importerade ölmärken som säljs i landet, i bokstavsordning. Samtliga finns beskrivna med foto/bild, öltyp och alkoholstyrka, en karaktärsbedömning samt lite mer diverse info och historik.
Beer tourism & speciality bars” tar upp fenomenet där vissa turister ägnar sin semester åt att besöka olika bryggerier och barer samt jaga olika öl. Här tas också upp ett antal exempel på ställen som har inriktat sig mot denna typ av turism.
Brew your own” går igenom hur man brygger sitt eget öl med hjälp av ölkit, sedan genom att börja med lite mer extrakt, vidare till helmalt, dock i relativt enkla och korta ordalag.
Beer sommelier’s handbook” tar upp allt från hur man på en pub bör köpa in, variera och hantera sin öl till hur man provar en öl på olika sätt. Över drygt 30 sidor finns här en rätt detaljerad instruktion till barägare och personal för hur man behandlar sin öl och sina kunder bättre.

Personliga kommentarer:
För mig som hembryggare gav inte denna bok direkt mycket.
För mig som hobbyölupphällare och besökare av många barer fick jag mig ett par tankeställare.
För mig som ratebeerskribent hittade jag ett antal nya öl och bryggerier som jag inte visste om och gärna testar om tillfälle ges.
För mig som rent generell ölnörd som gillar att läsa om öl var detta en ny intressant upplevelse.
Framförallt har jag ändrat uppfattning om Australien, jag trodde det var mest ljus, mer eller mindre blaskig, lager som gällde, men det verkar som om de haft en rejäl boom under senare år där man satsar på kvalitet och småskalig tillverkning.
Skall man besöka Australien alternativt bo där en period skulle jag verkligen rekommendera personen i fråga att försöka få tag på denna bok, den blir lite som en kortfattat variant av ”good beer guide något land” som Camra och liknande organisationer har börjar publicera med så populärt resultat.
Författarens beskrivning i ”Beer sommelier’s handbook” skulle jag gärna se översatt till svenska, faktiskt skulle jag gärna se att någon skriver en likadan bok, men för den svenska marknaden istället.
Just min variant är märkt med ”Printed for BWS. Promotional copy not for sale” som en kamrat i Australien hittade och skickade åt mig.


2013 tillägg:
Har hört av en vän att det finns en nyare mycket större version av denna bok av senare utgåva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar