måndag 3 juni 2013

Historien om RBESG 2006

Denna text skrev jag ner till Maltesen 2006


Historien om RBESG 2006

I år hölls RBESG (RateBeer European Summer Gathering) i Göteborg, från torsdag 24/8 till lördag 26/8. Anordnare och guide var Rick Gordon Lindqvist från Göteborg.

Torsdagen började med ett besök på Systembolaget i Nordstan, där Göteborgs bästa utbud av öl att ta med sig hem finns. Själv jobbade jag och väntade tills lite senare på eftermiddagen för att ansluta övriga gruppen.
Jag slutade dock jobbet tidigt och åkte in till The Rover på Andra Långgatan 12 där jag kom precis då beställningarna för mat kommit in. Väl på plats beställde jag mat, tog en öl och slog mig ner på en ledig plats och började lära känna några av de övriga deltagarna. Det var många svenska på plats, men också finnar, danskar, norrmän, skottar, australiensare, minst en kanadensare och säkerligen ännu fler nationaliteter samlade.
Vi åt mat och provade en del öl på Rover innan vi vandrade vidare till Plain Kitchen på Risåsgatan 8 där vi provade vidare på nya öl. Trots att jag själv anmält Jämtlands Tiotagare till lördagens stora provning var det många som passade på att beställa in den här. Vissa tog chansen att äta igen, det behövs mycket mat då man dricker så många öl.
Nästa promenad tog oss ner på Första Långgatan 32, där vi besökte Haket. Jag och några till åt mat, de flesta provade en del öl till. Personligen fick jag bland annat hjälp att prova mig igenom åtta olika öl från bryggeriet St Peters.
Nästa anhalt för torsdagskvällen var Delirium Café på Kronhusgatan 2. Här provades allehanda äldre och konstiga samt diverse importerade öl. Själv var jag ”tvungen” att bege mig hemöver redan före midnatt då jag skulle upp och jobba dagen efter.

På fredagen skulle vi mötas på Järntorget för att ta oss ut till Mölndal via buss och besöka Dugges Ale- & Porterbryggeri. Då jag kom tidigt (jobbet fick ge vika igen) passade jag på att gå på The Rover igen. Vilka träffar man då där? Jo två finnar, två skottar och dansk, alla från gårdagen som även ska med ut till Dugges och alla sitter och provar öl. Otroligt roligt att de valde Rover att gå tillbaka till, då det är mitt eget favoritställe i Göteborg. Jag gör dem sällskap vid baren med några öl innan det är dags att återvända till Järntorget och möta resten av gänget. Snart sitter ett glatt gäng ölmuppar och svettas på buss 764, efter en halvtimme tar vi oss ut i solen och vandrar ner längs Möbelgatan där jag visar vägen till bryggeriet. Mikael Dugge Engström tar själv emot oss och berättar om bryggeriet samt låter oss provsmaka en del. Själv får jag för första gången se det preliminära utkastet till den etikett som skall användas till den öl som jag själv skall brygga på Dugges under hösten (bryggdes till slut onsdag 6/9).
Efter Dugges är vi 12 personer som tar taxi till Pannrummet Kök & Bar på Gamlestadsvägen 4 vid Gamlestadstorget. Övriga tar sig dit via buss och spårvagn och kommer när vi som första gäng i princip är klara att gå vidare. Pannrummet är en lunchrestaurang som även är ett pubbryggeri, de brygger ca 160-180 liter per gång och har vissa fredagar öppet på kvällarna med sin after work. Normalt, även så idag, har de tre av sina färsköl på fat (Dunkel, Tjeckopils, Brown Ale) och de flesta passar även på att äta mat.
Efter Pannrummet är det vidare färd till Bishops Arms på Västra Hamngatan 3 (det finns en till i Göteborg på Kungsportsavenyn 36-38). Här provade en del av oss både Chimay Dorée och Petit Orval, inte alls billigt och inte direkt jättebra öl, men ändå speciellt. Själv lämnade jag Bishops och åkte hem kring midnatt eller så, men jag hörde talas om sena efterfester som slutade runt klockan sju morgonen därefter.

På lördag morgon/förmiddag kring halv elva är vi ett par tappra själar som samlas på Järntorget för vidare färd ut till den gamla portertunnan ”Kungens Kanna” vid Klippan. Vi är kanske hälften av de som anmält sig, gårdagen har tagit ut sin rätt på vissa…
Väl på plats i Kungens Kanna pratar Otto Lundell porter och liknande ölstilar med intressant historia och annat för de av oss som tagit oss dit. För en billig penning får vi också prova vissa stout och porter.
Vårt lilla gäng gick därefter vidare vill Carnegie Kaj, Klippan 1 vid hotell Novotel, där vi provade Carnegie Porter 1998 mot årgång 2000.
Till sist, något försenade, tog vi bussen ut till Kungälv där en stor del av gårdagens festfolk börjar på vår ”Grand Tasting”. Under kvällen fanns det en bit över 140 olika öl att prova som folk tagit med sig. Dessutom fanns det ett antal mjöd och äppelvin samt Finsk Sahti. Mat serverades två gånger under kvällen. Själv skulle jag upp och brygga öl hemma på söndag morgon och delade en taxi hem till Hisingen strax före midnatt.
En av de mest ovanliga ölen som fanns att prova var Bass Kings Ale från 1902 som en av deltagarna köpt via ebay, inte så många som får chansen att prova den dessa dagar. Det fans också en Jubilee Ale från 1935.

Om jag skall sammanfatta helgen blir det som en mycket trevlig, likväl min första, träff med andra lika galna muppar som jag själv på ratebeer.
Nästa år pratas det om att hållas antingen i Glasgow eller Pilsen, jag ska göra mitt bästa att åka oavsett var det blir.


Mina öl under torsdag 24/8 2006
Shepherd Neame Spitfire, fat
Smörpundet Porter, fat
De Dolle Oeral 2003, flaska
Meantime India Pale Ale, flaska
Flying Dog Doggie Style Classic Pale Ale, flaska
St Peters Strong Ale, flaska
St Peters Spiced Ale – Lemon & Ginger, flaska
St Peters Fruit Beer – Grapefruit, flaska
Närke Vintermörker, flaska
St Peters Old Style Porter, flaska
St Peters Organic Ale, flaska
St Peters Golden Ale, flaska
St Peters Suffolk Gold, flaska
Nøgne Ø India Pale Ale, flaska
St Peters Wheat Beer, flaska
Shipyard Fuggles IPA, flaska
Taybeh Golden Beer, flaska
Framboise Boon 2000, flaska
Einbecker Ur-Bock Dunkel, flaska
Andechs Dubbel-Bock Dunkel, flaska
Biere de Mont Saint-Aubert, flaska
Cantillon Kriek 2002 Lou Pepe, flaska
Abbaye de Bonne Esperante, flaska
Nofretetes Tradition, flaska
Boon Oude Geuze Mariage Parfait, flaska
Shipyard Blue Fin Stout, flaska
Ultradélice, flaska
Charles Quint Keizer Karel, flaska
Tremont IPA, flaska

Mina öl under fredag 25/8 2006
Barbär Blond, flaska
Great Divide Hot Shot ESB, flaska
Great Divide Hercules Double IPA, flaska
Dugges Holy Cow!, fat
Dugges Wallonia, fat
Dugges Avenyn Ale, fat
Dugges Poseidon Porter, fat
Panil Barriquée Torrechiare “Mild”, flaska
Panil Barriquée ”Sour”, flaska
Panil Barriquée Settembre, flaska
Ödmans Dunkel, fat
Ödmans Tjeckopils, fat
Chimay Dorée, flaska
Äkta Närke Slättöl, cask real ale
Petit Orval, flaska
Timmermans Tradition Lambicus Blanche, flaska
Fuller’s London Pride, cask real ale
Thomas Hardys Ale 2003, flaska
Lunator 1999, flaska
St Bernardus Abt 12, flaska

Mina öl under lördag 26/8 2006
Beamish Irish Stout, burk
Jämtlands Oatmeal Porter, flaska
D. Carnegie & Co Starkporter Årgång 2006, flaska
Slottskällands Imperial Stout, flaska
Carlsberg Porter – Imperial Stout 1994, flaska
Carnegie 1998, flaska
Carnegie 2000, flaska
Nils Oscar Kalasöl, flaska
Cantillon Iris 2003, flaska
Krajan Porter, flaska
Original Näsumaöl, flaska
Lvivske Porter, flaska
Ølfabrikken Porter, flaska
Strzelec Porter, flaska
Mocne Irlandzkie (Krajan) , flaska
Närke Kaggen Stormaktsporter 2005, flaska
Lady Bird Bio Beer Premium Lager with Aloe Vera, flaska
Bass Kings Ale 1902, flaska
Utenos Porteris, flaska
Red Oak, flaska
Nils Oscar Julöl 2004, flaska
Jubilee Ale 1935, flaska
Browar Ciechanow Porter, flaska
Vyganto Alus, PET-flaska
Avtovske Pivo, flaska
Horsenæs Middelalderbryg, flaska
Free Beer 3.0, flaska
North Coast Old Stock Ale 2006, flaska
Bøgedal Nr. 43 fad, flaska
Black Isle Organic Porter, flaska
Varna Premium Lager Svetlo, flaska
Jacobsen Coffee Mint Stout, flaska
Kåtisbock, flaska
Westvleteren 12, flaska
Zagorka Special, flaska
Vinhandlerens Eget Bryg Crimson Ale, flaska
Kamenitza Extra, flaska
Big Chouffe 2005, flaska
Jadwiga Poltorak (mjöd), flaska
Finlandia Sahti 2003, flaska
Der Alte Hochstädter Spegerling Apfelwhein (äppelvin), flaska
Mikeller Jackie Brown, flaska
Lunator 2000, flaska
Lunator 2005, flaska
Hanbryggeriet Påskegodt, flaska
Ølfabrikken Nytår 2006, flaska
Rogue Yellow Snow Ale, flaska
Nøgne Ø Saison, flaska
Nøgne Ø Imperial Coffee Stout, flaska
Aass Bock, flaska
Dangerous Blonde Nytår 2005, flaska
Öländsk Humleöl Torrhumlad, flaska
Edition 2005, flaska
Kamenitza Bialo, flaska
Mikeller Ping Pane Pale, flaska
Nøgne Ø Julesnadder, flaska
Oppigårds Slåtteröl, flaska
Jacobsen Imperial Barley, flaska
Nøgne Ø Imperial Brown Ale, flaska
Julbrew – The Gambia’s very own lager beer, flaska
Rogue Mocha Porter, flaska
Mack Pale Ale, flaska
Dahls Jubileums Pilsner, flaska
Rogue Shakespeare Stout, flaska
Birra Peroni Gran Riserva, flaska
Possmann Frankfurter Äpfelwein (äppelvin), flaska
La Rossa, flaska
Hardanger Sider, flaska
Berentsens Brygghus Julefnugg, flaska
Honning Mjød (mjöd), flaska
Gulden Draak 1991, flaska
Taurus – Saku Ölletehas – Bock Ölu, flaska
Nøgne Ø Trippel, flaska
ABC Extra Stout, burk
Paasbier, flaska
Alecoq Double Bock, flaska
Bauer Goedecke Döllnitzer Ritterguts Gose, flaska
Svyturys Baltas Kvietinis Alus, flaska
Rignes Weiss Ekte Hvedeøl, flaska
Rignes Julebock, flaska
Magnum CB Mørk, PET

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar