söndag 2 juni 2013

Bokrecension - Good Beer Guide Prague & the Czech Republic

Detta är en äldre recension från 2008


Bokrecension: Good Beer Guide Prague & the Czech Republic

Svensk titel: Ej tillgänglig
Originaltitel: Good Beer Guide Prague & the Czech Republic
Språk: Engelska
Författare: Evan Rail
Förlag: Camra - Campaign for Real Ale
ISBN: 978-1-85249-233-5
Tryckt år: 2007
Tryckt land: England
Antal sidor: 218

Beskrivning:
Boken börjar med en enkel historia av Tjeckien samt hur man enklast tar sig dit. Resor mm är dock baserade på antagandet att man reser via Storbritannien.
Vidare följer en beskrivning för turister om att vara i Tjeckien, så som språket, boende, inrikes resor, mat och dryck mm.
Efter detta stycke beskrivs ölturism med museum och händelser över det Tjeckiska ölåret.
Nästa avsnitt behandlar de Tjeckiska öltyperna med avseende på namn, historia, bryggmetoder, skatteklasser o. dyl.

Efter "nödvändigheterna" kommer sedan det första av de två kärnämnena som boken koncentrerar sig på, bryggerier och bryggeripubar i Tjeckien. Dessa är listade enligt 14 olika regioner i landet. Bryggerierna är sedan omnämnda med kontaktuppgifter, historia, vilka öl de gör (ofta med korta recensioner och betygsättning), samt hur man tar sig dit. Vidare om besök tas emot, ifall restaurang respektive boende finns på plats tas också upp här.
Förutom all denna info finns den del beskrivet kring de olika regionernas historia, kultur och natur.

Vidare skriver författaren om bokens andra kärnämne, barer och pubar.
Här nämns de bästa och ovanligaste ställena i Prag och Brno, de två största städerna i landet.
70 olika ställen i Prag och 12 i Brno listas med namn, adress, kontaktuppgifter, hur man hittar dit, vilka öl de normalt har samt den generella stämningen på puben man kan förvänta sig. Även öppettider och lite annat som kan vara bra att veta finns med här.

Boken avslutas med information om ölbutiker, hemsidor, "bryggerihotell" och lite annat som kan vara av intresse.


Personliga kommentarer:
Själv har jag hunnit besöka Prag tre gånger, ca en vecka i stöten. Jag har letat bryggerier, specifika pubar, olika öl och även gått på rekommendationer och info från hemsidor mm. Jag hittar ändå flera nya ställen jag vill besöka då jag läser denna bok, liksom flera öl som skall finnas på fat och flaska i Prag men som jag inte sett ännu.
Att ta med sig denna bok tillsammans med en karta över spårvagnstrafiken och en gatukarta över Prag känns inför sommaren som en självklarhet och någonting jag verkligen kan rekommendera.

Vid framtida besök i Tjeckien kommer jag nog att titta förbi Brno och kanske några andra lite mindre städer också. Beskrivningen över vissa av städerna och regionerna som författaren tar upp lockar verkligen och mina egna erfarenheter av landets tågsystem, liksom beskrivningen från boken gör att det känns som ett bra transportalternativ.

Evan Rail skriver med viss humor i många avsnitt, lite väl engelsk humor ibland, men jag uppskattar den. En Belgare skulle kanske inte tycka allt var kul, men nu är det väl ändå bara svenskar som kommer att läsa min recension.


2013 tillägg:
Redan något år efter att boken släpptes hade ett par av pubarna bytt ägare och öl alternativt stängt igen. Det har också hunnit hända väldigt mycket gällande nya bryggerier och nya pubar som har stora utbud jämfört med för bara ett par år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar