torsdag 13 juni 2013

Göteborgs sommarölsträff 2013

Göteborgs sommarölsträff 2013

I år gick sommarölsträffen i Göteborg av stapeln lördagen den 8:e juni. Denna anordnades som vanligt av hembryggarföreningen Amylase, med viss hjälp från Svenska Hembryggareföreningen och Svenska Ölfrämjandet.
Tanken var först att träffen skulle ske i Fräntorps Folkets Hus, men efter en dubbelbokning blev det istället flyttat till Backa Folkets Hus.

Lika populär som alltid på senare år så krävdes även denna gång föranmälan, denna stängdes för besökare inom ett dygn efter den öppnat, förhoppningsvis kan man hitta större lokal eller på annat sätt utöka antalet besökare för framtida träffar.
Antalet öl var dock rimligt denna gång, det slutade på 27 stycken totalt. Själv ställde jag upp med en snäll Brown Ale i Brittisk stil, jag ville lite visa att man inte måste ha endast välhumlade öl till sommaren. Ölen fick faktiskt ett par röster ändå och slutade på plats 21 av 27 (nej, jag röstade inte på den själv).
Resultaten kan beskådas på sidan resultat.

Dagen började med en bussfärd ut till Hisingen och Backa, därefter en kortare promenad upp till lokalen. Vi anlände strax efter kl 12 och fick tilldelad plats samt nummer, ag blev då nummer 9 med Pinglans Brown Ale. Att samtliga öl nu stod i nummerordning underlättar avsevärt för de som söker en viss öl att prova, bra tänkt där.

Efter att ha ställt i ordning min plats och hämtat glas samt bockat för mig i dörren började jag prova mig igenom de öl som fanns färdiga, trots att det var ett bra tag kvar innan det hela startade officiellt. Då klockan slog 13 och dörrarna skulle öppnas på riktigt skrev jag ner mina sista kommentarer för den 26:e ölen och var alltså klar med samtliga tävlande öl förutom min egen och kunde ta min plats och börja skänka ut min egen öl. Det blev också tid för att smita iväg och köpa två snabba korv med bröd som Amylase hade till försäljning lite senare.

Ett par finsmakare av Pinglans Brown Ale.

Med omkring 150 personer totalt som vandrade runt i lokalen var det inte trångt direkt, men visst blev det lite tryck runt vattenkannorna samt vid ölupphällning. Som vanligt lät jag de flesta hantera självbetjäning och man ser vissa hälla upp rimliga mängder, runt 5 cl, av ölen medan andra tar mer generöst i glasen. Då man också ser en hel del hälla ut rätt mycket av det som de tagit för sig är det lite extra trist då många öl liksom min egen tog slut långt före utsatt tid. Jag hade tagit med mig ca 6,5 liter och de var väl helt slut vid 14.30 eller så, med många som kom förbi och sa att det var synd att den var slut för att de inte hann prova den.

Efter att jag diskat undan mina saker kunde jag nu gå omkring och prata mer samt återgå till mina favoriter innan de också tog slut. Efter detta var det bara att vänta på prisutdelningen.
På första plats kom föga förvånande en välhumlad öl, Drakens hopfen weisse, denna låg för mig personligen på övre hälften av spelplanen, men en bit från de top tre man kunde rösta på. Silver gick till Rött med inte sött, en Florida Weisse som jag personligen röstade på för guld och gick tillbaka för att dricka mer utav, den var grym! Bronsmedaljen knep ölen Ut i vår havre, en öl smaksatt med bland annat blåbär, denna satte även jag på bronsplats i min röstning.
En på intet sätt förvånande förstaplats då, men glädjande nog två syrliga öl som tog silver och brons, skoj!

Nu var det då dags att packa ihop och lämna träffen för denna gång, nästa träff blir då till vintern, kommer jag ihåg rätt var det kanske 7:e december, men det lär behöva bekräftas från mer officiellt håll. Däremot är jag säker på att jag hörde att man åter skulle vara tillbaka i Fräntorp. Kanske brygger jag någonting till denna träff, jag hoppas i alla fall kunna vara med igen, om inte annat som besökare.
Kanske vi ses där?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar