måndag 3 juni 2013

Besök på ett pubbryggeri i Leuven, Belgien

Lite text från 2010


Besök på ett pubbryggeri i Leuven, Belgien

När jag insåg att jag behövde ta mig till Leuven i Belgien på en affärsresa tog jag mig iväg till Ratebeers sida över rekommenderade ställen att besöka i denna stad.
http://www.ratebeer.com/Places/Country/Cities/leuven/23.htm
Här såg jag att det bland annat fanns ett pubbryggeri, Huisbrouwerij Domus, som enligt recensionerna från ett par användare var väl värt att besöka, lika bra att förena nytta med nöje.

Sagt och gjort, direktflyget från Göteborg till Bryssel landade 13:00 onsdagen 22:a september, vid 13:17 hade jag tagit mig till flygplatsens tågstation, köpt biljett på tåget till Landen och satt mig på tåget i fråga. Efter en resa på 16 minuter hoppade jag av på första stoppet efter Bryssels flygplats, nu var jag framme i Leuven.
Direkt då jag kom ut på gatan från stationen såg jag mitt hotell, La Royale, på andra sidan torget, en smidig incheckning senare var jag ute i friska luften och solen igen.

Gatan ner på sidan av mitt hotell, Bondegenotenlaan, såg enligt kartan ut att landa nära mitt mål, så jag tog mig en rätt avslappnad och lugn promenad ner för denna. Då jag närmade mig ”St. Peter’s Church” och slutet av gatan tog jag av åt vänster längs med byggnaden och vid nästa vänstersväng befann jag mig på Tiensestraat och såg Domus bara ett par meter längre fram på andra sidan gatan. Detta var ungefär 8 minuter efter jag lämnade mitt hotell, en lagom promenad innan man gick in för att beställa en öl.

Mina Belgiska kamrater som jag skulle möta hade större problem att hitta fram med bil pga vägarbeten och annat, därför satt jag mig ned och fick via snabb bra service en 25 cl mycket god och läskande Con Domus (Blond). Denna ljusa ofiltrerade och opastöriserade pilsner som bryggs på plats var mycket trevlig efter några timmars resande. Med sina 5% alkohol fungerar ölen bra som törstsläckare jämfört med många andra starkare Belgiska öl.
Med sin gyllene färg, fri från köldgrumling, samt sitt stora vita skum som höll sig länge och väl var ölen redan vid servering och första anblicken en fröjd att skåda. Doften var fräsch, örtig, söt och hade alla tecken på en färsköl i bra kondition. Det utomordentliga smaken var fräsch, örtig, fruktig, humlig, hade jästtoner (på ett bra sätt) och var mycket uppfriskande. Den långa eftersmaken som höll sig kvar var örtig och lätt besk. Munkänslan var medium till mjuk och fyllig. Den moderata beskan var örtig och hade ett bra häng.

En tanke som slog mig var den rökfria atmosfären inomhus, väldigt trevligt då man sitter ner för att prova öl. Jag hade också tid att studera flaskölslistan i menyn och insåg att den var relativt välfylld, med för mig som svensk mycket rimliga priser. De flesta ölen som fanns med var bra Belgiska flasköl på 33 cl, priset låg allt som oftast på ca 3 Euro per flaska.
Jag besökte pubbryggeriet en normal onsdag, satte mig på plats ca kl 14:00, men ändå fanns det ett hyggligt antal gäster på plats redan samt en rätt stor del anställda tillgängliga för att servera oss. Byggnaden är belägen i ett till synes trevligt område där man kan se den stora kyrkan genom fönstren på ena sidan.

Här blev det inga automatiska påfyllningar av ölen som i exempelvis Köln, istället då jag efter att ha väntat en liten stund efter min första öl tog ögonkontakt med min kypare fick jag igen snabb service. Nu gick jag istället på den lite mörkare ölen Nostra Domus, en brun ale med 5,8% alkohol, även den bryggd på plats. En trevlig sak jag lade märke till var att även denna serverades som 25 cl då man inte sade någonting annat. Kanske berodde det på tidpunkten och att det var vardag, men då jag provar en del olika öl på samma ställe uppskattar jag helt klart att få mina första prov serverade som något mindre.
Färgen på Nostra Domus var ljusbrun mot koppar, med ett hyggligt stort och hyggligt bestående skum som var gulaktigt till färgen. Doften var söt med fenoliska inslag. Smaken var kryddig, fräsch, söt, örtig, samt något fenolisk. Med medium munkänsla och moderat beska stod den inte ut mer än mycket annat på den fronten. På det stora hela en trevlig öl som ligger en bit över medel för mig, men tyckte betydligt bättre om den ljusa varianten jag provade först.

Lagom tills jag började bli klar med min andra provsmak dök så mina kamrater upp efter att till slut lyckats hitta en parkeringsplats. Vi småtjötade lite och beställde därefter mat samt säsongsölen Nen Tripel 25 från fat. Nen Tripel betyder enligt en av mina kamrater ”en Tripel” på något av alla språk de håller sig med där nere, medan 25 kom från att bryggeriet firade sitt 25-årsjubileum 2010. Även denna öl serverades utan anmärkning som 25 cl, vilket i detta fall var än mer behövligt då denna Tripel lockade med 8% alkohol.
Färgen var gulaktig, men på inget sätt genomskinlig utan mycket grumlig, skummet som var vitt till färgen höll sig på betydligt lägre nivå än sina två kamrater. Med sin fruktiga, esterfyllda och delvis fenoliska doft närmar sig denna mer en klassisk Belgare, dock kanske inte en klassisk ren Tripel. Med estrig och fenolisk smak, samt fenolisk eftersmak, är nog ölen jäst i rätt hög temperatur. Alkoholen biter till en stund efter man svalt, munkänslan är moussig med hög kolsyrenivå och beskan håller sig på en låg nivå. Varken utseendet eller smaken liknar vad man vant sig med som en typisk Tripel, men ölen är ändå trevlig och väl värd att prova.

Lagom till skrivandet om öl var färdigt kom så vår mat in. Jag hade beställt en stek med pepparsås och den Belgiska varianten av potatiskroketter. Utan att ha sagt någonting annat kom den tillagad som medium rare, i den tjockaste biten kanske väl blodig för de flesta, men för mig gick det bra då merparten av köttet var perfekt tillagat. Jag som är betydligt mer kinkig på mat än vad jag är på öl hade inget att klaga på här, till och med priset var mycket rimligt.

Då mina kamrater tröttnat på att hela tiden springa ut för att röka så förflyttade vi oss efter maten ut på gården och deras uteservering. Denna låg på en innergårdsliknande plats med endast en gångbana som gick igenom, mycket trevligt och hyggligt lugnt, samt rökvänligt då. Man kan även säga att det var rätt barnvänligt då mina vänner hade med sig sina två barn, liksom många av de övriga gästerna hade sina barn med sig. Både personalen och övriga gäster var mycket toleranta till de små knähöjdshindren som sprang omkring.

När det gäller faciliteter var toaletten trevlig och ren, med fyra pissoarer och en toalett på herrarnas, däremot kollade jag inte läget inne på damernas. För att komma till toaletterna måste man dock ta sig ner för en mörk och smal trapp, alltså inte så handikappvänligt. Inne i restaurangen fanns ett par trappsteg här och där, men betydligt planare för exempelvis någon med rullstol.

Efter att ha provat de tre ölen som bryggeriet hade att erbjuda satt jag kvar och drack några Con Domus till, så för mig är detta ett ställe som erbjuder mer än bara att prova deras öl för att sedan gå vidare. Inte heller ville jag gå in på flaskölen då de hade en sådan trevlig och god färsköl på fat att locka med. På det stora hela ett mycket trevligt ställe som jag mycket gärna besöker igen nästa gång jag är i Leuven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar