torsdag 26 december 2013

Hembryggarprofiler: Magnus och Rebecka

Det var julafton 2012, platsen var Bishops på Järntorget.
Jag träffade här Magnus och Rebecka, vi satte oss vid fejkbrasan inne vid biblioteket och pratade öl samt bryggning.
De hade försökt boka in bryggkurs via shbf i Göteborg, men allt var fullbokat. Jag tyckte att de kunde gå kurs hemma hos mig istället, gratis dessutom.

Den första juni 2013 kom de då hem till mig i Bifrost, vi bryggde min batch 104, en brown porter. De lät bägge taggade och pepp på att komma igång, så det kändes bra redan från start.
Nu relativt nyligen fick jag höra att de skaffat utrustning och bryggt sin första egna öl, alltid roligt när ens lärjungar går på egna ben!

Via Untappd där vi nördar loss på öl alla tre fick jag reda på att parets bryggning nummer 2 skulle ske på julafton 2013, nästan magiskt vad cirkeln kan slutas så jag bjöd in mig själv att "hjälpa till" på bryggningen. Svaret blev positivt, snart var det dags!

Så på förmiddagen tisdagen 24:e december 2013 stod jag och ringde på dörren, nu blir det julaftonsbryggning!

Ölen som skulle bryggas var en klon på Sixpoint Resin, Magnus hade gett bort bryggningen av just denna till Rebecka på hennes födelsedag.

Till att börja med mättes vatten upp i en 25-liters rostfri kastrull med tappkran från Biltema.

25-liters rostfri gryta med tappkran från Biltema, isolerad med liggunderlag.

Isoleringen kring grytan är utklippt från ett liggunderlag, sedan sitter det fast med hjälp av självhäftande kardborrband.

Enligt receptet skulle vi använda 21,3 liter vatten, det mättes upp med hjälp av ett 75 centiliters mått, rätt många alltså.
Jag och Magnus pratade om olika lösningar för att kunna göra detta steg smidigare, vi får se vad framtiden bär med sig.
Anledningen till att vi skulle ha så mycket vatten till inmäskningen är att processen är brew in a bag, någonting som jag själv bara kört en gång tidigare.

Vattnet värmdes på spisen till önskad temperatur, denna mättes med vanliga analog labbtermometer.

Malten var inköpt enligt det som behövdes till receptet. Uppmätt och krossat samt portionsförpackat och klart på Pot Belly Brew Shop i centrala Göteborg.

Färdigkrossad och portionsförpackad malt från Pot Belly.

Dags för inmäskning!
I med påsen i grytan, samt ett par klämmor för att bättre se till att den håller sig på plats.

Påsen för inmäskning via brew in a bag på plats i grytan, dags för malt!

Temperaturen mättes igen och såg till att den låg på önskvärt värde.
Försockringsrasten skulle vara relativt lång, hela 90 minuter. Temperaturen låg på lite drygt 63 grader för att verkligen främja β-Amylas och korta kolhydrater, alltså mycket alkohol på gång.
Efter ca 45 minuter låg temperaturen på omkring 64 grader, men värmdes på en stund för att se till att den skulle hålla sig, sedan ytterligare en rast på 45 minuter.

Nu var det dags att mäta upp humle, bland annat från små gulliga påsar med betydligt mindre humle än 100 g som jag är van vid. Tror att även dessa påsar kom från Pot Belly.

Humle, klart att vägas upp.

Relativt dyrt, men å andra sidan om man inte brygger så ofta eller så mycket får man heller inte så mycket humle över.

Humlen mättes upp i fyra olika givor i glas, samt markerades med post-it lappar. Även protafloc för 15 minuter mättes upp.

Håll koll på humlegivorna! Samt bryggölen.

På bilden ser man också att vi börjat prova öl så smått under bryggningen.

Själv hade jag tagit med mig mina två senaste öl, batch 107 som är en rökig ale samt 106 som är en rågstout med kryddor. Dessutom en lagrad Brooklyn Black Chocolate Stout 09-10 och en Stallhagen Pale Ale.

Nu hade försockringen pågått länge nog, dags att värma till 75 grader för utmäskning, så upp på spisen, på med plattan och röra om samtidigt som mäta temperaturen.

Malten värms under omrörning till temperatur för utmäskning.

Väl på 75 grader rast i 10 minuter.

När rasten väl var avklarad var det dags att lyfta upp påsen och låta den rinna av. Istället för att stå och hålla i den hade bryggarna tagit fram en stor sil som påsen kunde vila på.

Påsen och malten får rinna av.

När påsen runnit av en del var det dags att sätta på locket, ställa grytan på spisen och dra på värmen för att komma upp till kok.
När temperaturen kommit upp en bit tas locket av och proteiner skummas av med hjälp av en hålslev.
När koket väl kommer igång stoppas kylspiralen i koppar ner för att koka med ett tag och steriliseras.

Kylspiralen kokas med.

När detta är klart lyfts spiralen ut och sätts i en jäshink som är sanerad med Star San.

Koket får pågå i ca 30 minuter utav totalt 90 minuter innan första humlegivan går i. Vi använder tiden till att få i oss lite mat, god pulled pork samt en god öl till det!

Dales Pale Ale, gott.

Endast tre humlekokpåsar finns till de fyra humlegivorna. De första tre givorna läggs i påsar som hålls fast med klämmor, sista humlen hälls sedan rakt i koket.

Sista humlegivan för arom tillsätts.

Med koket avklarat kyls ölen direkt i kokkärlet med hjälp av kylspiralen kopplad till kallvatten från kökskranen.

Ölen kyls.

När vörten väl var kyld till 20 grader silades den genom en ställning med bärsil för att få bort sista humleresterna och en del proteiner samt druv. Densiteten mättes i mätglas via hydrometer.

Sista silning.

Då jag fungerade betydligt mer som observatör och sällskap än jag utgjorde bryggslav satte jag mig i soffan medan rengöringen pågick, samt fick en trevlig favorit serverad mig.

Så gott så gott med Oak Aged Yeti!

Ölen syresattes, jäst pitchades, därefter bars tunnan ner till jäsning.
Vi provade några öl till och gav oss sedan ut i det juliga vädret (blåst och regn) för en promenad till Bishops Järntorget, cirkeln sluten på riktigt och kanske starten på en tradition?

Tanken slår mig då min bryggarmentor Lasse S och när han lärde killarna brygga som sedan startade Hantverksbryggeriet och bryggde en viss dag på året varje år, med Lasse som maskot.

Hursomhelst, ett par öl på BAJT, bland annat Närke Bärke Mickes Porter.

Svart och gott, God Jul!

Vi tog oss också en tur på Jerntorgets Brygghus innan kvällen avslutades omkring 23.30 och jag tog bussen hem.
Slutresultatet av ölen hoppas jag smaka på i början av februari då jag är hemma från nästa hårdrockskryssning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar