torsdag 26 december 2013

Nynäshamn och NK Bar

Nu under hösten har jag förutom min utbildning även gått en distanskurs på Södertörns Högskola, kursen heter Ölets kultur och vetenskap.
Totalt tre gånger skulle vi träffas för de praktiska bitarna. Första träffen i slutet av oktober bryggde vi en öl på skolan samt hade ett par föreläsningar. Nu var det dags för andra träffen och ett bryggeribesök.

Jag tog mig iväg till Stockholm söndagen 8:e december med tåg och bodde hemma hos mina kamrater Amanda och Magnus.
På morgonen den 9:e satte jag mig på pendeltåget till Nynäshamn och passerade bland annat Handen samt min gamla Alma Mater KTH i Haninge.
Väl på plats letade jag reda på byggnaden för Nynäshamns Ångbryggeri, sedan gick jag till ett café och mötte upp två kurskamrater samt väntade in kl 10.50 då vi skulle mötas upp vid bryggeriet.

Utsidan på Nynäshamns Ångbryggeri.

Tillsammans med läraren var vi ungefär 10 personer som dök upp. Vi gick upp på övervåningen och startade dagen omkring kl 11.00 med ölprovning samt genomgång av historien bakom bryggeriet samt tid för frågor mm.
Vår guide var en trevlig och kunnig tjej som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på, men hon var bra på sitt jobb och tog väl hand om oss.
Puben är en ljus och trevlig lokal med lång bardisk och specialbyggd tapplina, helt klart ett mysigt ställe att sitta på och prova öl.
Jag är rätt övertygad om att vi fick prova mer än normalt, delvis då vi var en relativt liten grupp, men också för att vi var intresserade och ställde mycket frågor om ölen.
Först ut var Landsort Lager, en stabil ljus lager vilken serverades från fat. Liksom varje gång en ny öl skulle hällas upp från fat för första gången på dagen tappades en liten del ut från kranen så vi fick fräsch öl, stabilt!
Jag har provat ölen flera gånger förut, men färsk på bryggeriet och första ölen på dagen funkade den bättre än jag kom ihåg den som.
Nästa glas blev en Pickla Pils från flaska, lite för att jämföra med den ljusa lagern då testa denna ljusa pilsner istället. Även denna öl har jag provat ett par gånger förr och även nu kändes den lite trevligare än jag mindes den som.
Nu hälldes det upp en Tjockhult Tjinook från fat, vi fortsatte på de underjästa ölen. Nu var vi inne på rejält humlat och hyggligt beskt, definitivt om man jämförde med de två första ölen. Den här har jag provat tidigare bland annat på Oliver Twist i Stockholm, en stabil öl.
Dags att byta spår till överjästa öl, Brännskär Brown Ale hälldes upp från fat. Den klassiska fenoliska smaken som jag förknippar med husjästen på detta bryggeri kom nu igenom för första gången. Den är lite för tydlig för mig och tar bort en del av ölen, det gör det till en mindre favorit för mig personligen.
Bryggeriets riktiga klassiker och storsäljare stod på tur, serverad från fat kom nu Bedarö Bitter. Jag har provat ölen ett flertal gånger förr, den kändes dock bättre samt mindre fenolisk än jag mindes den.
Även nästa öl serverades från fat, lite ljusare men lite humligare kom Indianviken Pale Ale fram till vår provning. Denna sänkte jag lite från tidigare betyg på ratebeer, men kan ha att göra med att jag för tillfället gillar öl med annan humlekaraktär.
Mysingen Midvinterbrygd 2013 från fat kom nu i våra glas. Receptet för denna julöl (eller vinteröl kanske?) skiljer sig lite från år till år, bland årets kryddor finns färskrivet apelsinskal, vanilj, nejlikor, muskot och lite annat gott. Jag gillar kryddiga mörka ale, men har inte gillat just denna öl tidigare, inklusive då jag provade årets variant på flaska på Haket bara en dryg vecka tidigare. Dock gillade jag den nu!

En av många goda öl vi provade.

Även nästa öl på provningen kom från fat, Jul-IPA? bryggd exklusivt för Rover, Ölrepubliken, Akkurat och Oliver Twist. Jag har nog bara provat denna en gång förut, förra året, men gillade den bättre nu.
Nu kom en fin öl fram, riktigt fin, årets släpp av årgångsbrygden Bötet Barley Wine. Bryggd 2012, lagrad 7 månader på tank, släppt alldeles nyligen. Denna serverades från flaska och var för mig mycket trevlig! Jag har provat denna ett flertal gånger, även med något eller några år på nacken, det är en öl för mig!
Ytterligare en bonusöl kom fram från flaska, även den bryggd 2012 och lagrad 7 månader på tank. Nu var det dags för nästa starka och karaktärsfulla öl, nämligen Valsviken Vinterporter. Jag har provat den ett par gånger förr och den är verkligen trevlig.
Detta var också sista ölen på vår provning, jag menar hur följer man upp dessa sista två öl? Med 10 öl provade efter frukost var också skallen lite lättare än då vi började.

Dags att bege oss ner på marknivå igen och ta en tour av bryggeriet!
En av de första saker vi får se är en av mina kurskamrater från utbildningen i Ludvika. Joel står och bygger pall då flasktappningen är igång idag. Han gör sin första LIA på detta bryggeri, kul att få de sin kursare slita hårt då man själv kommer från provning :)

Joel har byggt klart en pall.

Vi gick igenom och såg den imponerande tapplinan. Denna lyfter automatiskt upp en sektion flaskor från pall och levererar dessa till ett transportband där de åker in på enkel fil till sköljning, tappning, kapsylering och etikettering. Men det stannar inte här! Flaskorna sätts dessutom ner i lådor som både viks och tejpas maskinellt och slutligen är det bara pallbyggandet kvar. Man verkar alltså klara en flasktappning med endast två personer och rent teoretiskt med lite mindre övervakning och vana att fylla på flaskor när en pall tar slut kanske till och med en person.
Vidare tittade vi även på det kompakta bryggverket såklart.

Bryggverket.

Rummet med tankar var förvånansvärt litet då de som sagt har två öl som varje år ligger 7 månader var på tank. Nya tankar är beställda och på väg, men med diverse strul hos leverantör har du blivit fördröjda, de skulle varit på plats för länge sedan. När dessa väl är på plats skall produktionen kunna ökas och några äldre liggande klarningstankar kunna skickas ut.

Tankar, vår guide samt en kurskamrat.

Vi kollade också på filtret, frågade om fat och lite annat roligt innan det var dags att sammanfatta.
Innan vi begav oss fick vi dock chansen att prata med en av bryggarna och få sista svar på frågor kring jäst, recept, hantering och lite annat.

Dags att bege sig ner till pendeln igen och åka in mot Stockholm. Klockan var nog inte 14 ännu då vi åkte mot stan så jag klurade på att fortsätta med lite ölprovande.


Väl inne i stan begav sig jag och en av mina kurskamrater till NK Bar, ett litet ställe som ligger längst ner i NK-huset bredvid saluhallen.
Här har de ett stort ölutbud med helt fantastiska priser!
Min första öl blir en Old Numbskull från AleSmith. På vilken annan krog som helst i Sverige skulle jag absolut fråga först vad den kostar samt bli förvånad om priset låg under 350 kronor, samt inte helt förvånad om priset låg över 450 kronor. Vad kostar den här? 179 kronor! Oslagbart!
Då detta var en flaska på 750 ml och 11% kunde jag sitta och sippa på denna rätt länge.

God öl till bra pris på gôtt ställe!

Min kursare gick till tåget, men jag själv satt kvar och väntade på min kamrat Lars som dök upp mot eftermiddagen.
När Lars kom delade vi på en flaska DORIS The Destroyer från Hoppin Frog, en kraftig öl som kräver lite tid och gärna behövde värmas upp lite.

Ytterligare en öl som är prisvärd när man går hit.

Innan vi lämnade detta gemytliga ställe för vidare äventyr tog vi också in en Speedway Stout, även denna flaska från AleSmith. Stark och gott!

Kvällen var inte slut här, men detta inlägg tar dock slut rätt snart.
Vi gick vidare till Monks på Sveavägen och delade på lite öl innan jag tog mig till mina kamrater för att sova några timmar. Sedan hem på tisdag morgon, räkna matte på tåget etc.

Ett trevligt studiebesök på Nynäshamns Ångbryggeri, samt en trevlig kväll på NK Bar mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar