söndag 3 november 2013

All In Beer Fest 2013


Jag hade tidigt bestämt mig för att inte gå på den nya ölfestivalen i Göteborg, främsta anledningen var att inträdet låg på 450 kr per dag, för detta ingick då endast 4 provsmaker värda 80 kronor. Jo ett glas också, men glas tar jag inte hem längre.

Det var inget att bekymra sig om, vad är väl en bal på slottet osv...

Några dagar före festivalen dök det upp ett inlägg på Beerswedens forum att en kille inte längre kunde gå och reade ut sin biljett för 300 kr. Detta kunde jag motivera med min studentekonomi, så biljetten la jag beslag på. Vidare övertalade jag min ölkamrat Jens att han borde haka på också.

Sagt och gjort, strax före kl 16 på lördagen den 2:a november stod vi utanför Eriksbergshallen och väntade på att festivalens andra dag skulle dra igång. Redan vid dörren träffade vi på Ronny och Riitta från ratebeer.

Vi scannade våra biljetter, fick fyra snygga pokermarker med All In's logga på att använda för provsmaker samt ett provglas. Därefter hängde vi av oss jackorna och begav oss in i vimlet. Ja vi var bland de 10 första in, så även om bryggare och andra som jobbade var på plats var det inget stort vimmel ännu.

Träffade snabbt på Johan från bloggen Portersteken, Fredrik Ekstedt från Pärlor för svin -Fabrikör Ekstedts betraktelser, Tomas Lindohf ordförande i Sällskapet Malte (som passade på att berätta vad roligt alla tyckt att det var att vi dömde där nyligen), Fredrik Berggren på Beersweden, Peter Högström från shbf och Humlegården samt massor av andra glada ölnördar av olika slag. Olle från O/O Brewing var där med CP-öl, folk från Mohawk, Brekeriet, Malmö Brygghus, Kernel, Lervig, Sad Robot, Beerbliotek, Poppels, Electric Nurse, Dugges samt naturligtvis också All In. Säkert fler också, men allt kommer jag inte ihåg :) 
Tror faktiskt jag såg en av bryggarna från Eskilstuna Ölkultur vandra omkring bland besökarna, även Victoria, Martin och minst en till (jag och namn) från Helsingborgs Hembryggargille (HBG2) fanns på plats. Lina och Jugge från Great Brands var också ute på golvet tillsammans med många fler. Jag sprang även på två kommande brygglärjungar (don't make me a liar!), Magnus och Rebecka bryggde med mig tidigare i vår och lovar att de ska dra igång snart.

Jag, Jens, Ronny och Riitta satt mest vid ett bord tillsammans med Alex i början, förutom då vi gick och hämtade öl eller fastnade i konversation med någon trevlig person. Timo och hans fru var också förbi en sväng och satte sig med oss.

Jag och Jens började direkt med att köpa olika öl och prova från varandra, så vi kunde få 8 olika öl totalt för våra inträdeskuponger. Dessutom fick vi ofta testa ölen från andra vid bordet, så lite seriös ticking kunde pågå. Jens köpte 10 extra kuponger som jag la beslag på hälften utav, dessutom tiggde jag till mig Ronnys sista pollett då han skulle hem. Totalt skrev jag ner 36 öl innan kvällen var slut, dessa är redan med på ratebeer samt min nya drog Untappd som jag verkligen försökt hålla mig från tills helt nyligen.

Alla diskar med kranar för fatöl, samt en del flaskor också, var utspridda längs med tre väggar i lokalen. I mitten fanns relativt många bord och stolar uppställda, någon som tydligen inte hade funnits på samma sätt under fredagen. Det var relativt mycket folk delvis, men inte jättetrångt och sällan någon direkt kö för att skaffa öl. Enda stället som var lite bökigt var i ena hörnet där man kunde skölja glaset, det var svårt att komma åt när det blev lite folk och de flesta villa bara skölja med vatten från den kranen som inte hade CO2 i sig av någon anledning, så här blev det en del kö.Jag trängde mig ofta förbi och sköljde snabbt med CO2-vatten, man får vara osvensk ibland.
Jag testade aldrig maten, men det fanns möjlighet att gå och handla mat inne på stället.
Bitvis var det en del folk på toaletterna, men ingen riktig kö som på vissa andra festivaler.

Fredrik Ekstedt stod och bryggde vid ett bord och pratade hembryggning med de som var intresserade. Peter Högström stod vid ett annat bord och representerade Humlegården, även de bryggde en öl under dagen. Fredrik Berggren bjöd på öl preparerade med olika felsmaker från aroxa, jag fick nöjet(?) att prova en öl med trans-2-nonenal som ger tydlig karaktär av blöt wellpapp i arom och smak. Denna felsmak uppstår i öl under lagring/åldring och associeras med syre och oxidering.

Vilken var då festivalens bästa öl (enligt mig)?
Jo, det var en öl på flaska vid namn Lervig Brewers Reserve Barley Wine Aged in Bourbon Barrels (13%). Man kan hitta den på ratebeer och Untappd, såklart. På ratebeer dök den in på delad topp 10 för mig av ca 7,000 öl! God som tusan! 

Andelen damer (kvinnor, flickor, tjejer, välj ett namn, jag gillar dem alla, damerna alltså) var hyggligt stor, inte så många som 50%, men tillräckligt många för att det märktes att öl uppskattas även av the ladies.

Sammanfattningsvis en bra och trevlig välordnad festival!
Jag är glad att jag gick, men jag är också glad att jag ”bara” spenderade 300 kr för mig biljett.
Kommer jag att gå nästa år om festivalen kommer tillbaka?
Nja, inte för fullt pris, men kanske kan jag ställa upp och arbeta?

Jag lobbade hårt för att få med mig Jens till Truckstop Alaska och kolla på dödsmetall, men till slut fick jag acceptera att han inte ville, själv orkade jag inte gå dit själv heller och mina halvhjärtade försök att lura med mig icke-hårdrockare medan vi väntade på bussen trodde jag inte ens på själv.

Kvällen fortsatte istället till Ölrepubliken och avslutades på Haket, där en stor del av de deltagande bryggarna också dök upp, trevligt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar