söndag 27 april 2014

Historiskt - Dugges Bärsklubb möttes för sista (?) gången

Jag har hittat igen en till gammal text jag skrev en gång, samt lite foton.

Här finns lite info från förr om Dugges Bärsklubb:
Lite mer text om tidigare möten

Men jag skrev även en text om sista gången Bärsklubben träffades, den kan läsas nu.




Dugges Bärsklubb möttes för sista (?) gången

I januari 2008 träffades vi för första gången i den nyskapade Dugges Bärsklubb, då som de flesta följande träffar på bryggeriet Dugges Ale- och Porterbryggeri i Mölndal, utanför Göteborg. Om du vill läsa mer om premiärträffen kan du leta fram Hembryggaren nummer 1, 2008, där en artikel beskriver den kvällen på sidan 14.
Nu, i november 2010, träffades vi för sista gången, åtminstone i den skepnad klubben haft fram till idag.

Orsakerna till att vi nu väljer att inte fortsätta i samma regi som tidigare är många, men drivande är att de av oss som jobbat ideellt med detta i tre år har fått slut på idéer för teman till provningar och att det har tagit mycket av vår tid. Inte bara träffarna i sig har tagit tid, utan även förberedelser och planering, inköp och annat. En annan mycket stor punkt är att bryggeriet planerar att flytta till andra lokaler på annan plats, dock inte helt säkert exakt när.

Var det då dags för gravöl denna mörka och blöta novemberkväll? Nej, det tyckte vi inte, istället skålade vi för den tiden som varit samt för framtiden, vem vet vad som händer när det nya bryggeriet väl är på plats och allt har dragit igång igen?

Lördagen den 20 november träffades vi då, 20 stycken personer denna gång, vilket spontant känns som ett medelvärde på antal anmälda de gånger vi anordnat DBK. Mikael Dugge Engström var själv på plats och berättade lite om vad planerna är för bryggeriet framöver, något som du kan läsa om lite längre ner.

Kvällen drog igång med en quizz sammanställd av Andreas Görts. Det var 30 stycken mer eller mindre ölinriktade frågor med stor spridning på svårighetsgrad. Till detta provades det sju öl, som brukligt i form av en blindprovning. Gästerna fick svara på frågorna, tillika gissa vilket ölmärke det var som provades. En fråga kunde man få ett eller tre poäng på, resten var värda en poäng per fråga. 39 poäng var alltså max, varav två gäster bägge hamnade på 32 poäng och utslagsfrågan fick användas. Vinnare av en schysst T-shirt från Dugges blev Fredrik Ekstedt, vilken som vanligt dominerade på biten av att gissa korrekt vilken öl det var som vi drack.

Efter kvällens quizz fanns det korv för dem som ville dryga ut snacksen som stått på borden under kvällen. Dugge såg också till att vi kunde prova Idjit! och Perfect Idjit! på flaska, liksom hans senaste julöl Rudolf. Årets julöl är nästan likadan som 2009, med vissa små förändringar, men man kan ändå säga att det är samma recept.

På fat fanns det tre produkter från Dugges: Fålen, Kals Stout samt Celebration.

Normalt har vi avslutat kvällen lite tidigare än vad det blev denna gång, men nu var det ju sista gången och alla hade så trevligt. Istället fick vi till slut hojta ut att nu är det nog dags att gå till bussen, medan vi tre ansvariga för kvällen packade ihop, städade och till slut tog en taxi hem.




Framtidsspaning

Vad som händer i framtiden med DBK, ja det får vi se, jag hoppas vi kan ha någon typ av samarbete med bryggeriet även framöver och det lät heller inte omöjligt när jag körde en snabb intervju med ägaren själv, se nedan. Trots att jag lagt ner rätt mycket jobb på detta och som sagt även jag känner mig lite sliten och tömd på idéer är jag nöjd och stolt över de tre år som vi anordnat provningar som jag hoppas varit lika uppskattade av våra gäster som jag har uppfattat dem själv.



Intervjuer

Under kvällen ställde jag ett par frågor till några av kvällens gäster, nedan står DBK som förkortning av Dugges Bärsklubb.

gnoff: Hur har du upplevt DBK?

Svar: Jättebra! Trevligt, framförallt då man träffas lite mindre mängd än vad det blir på Svenska Ölfrämjandets rätt stora sammankomster i Göteborg. Trevligt och nördigt!

gnoff: Har du lärt dig någonting under tiden du kommit på DBK?

Svar: Jag har lärt mig mycket, kunde nästan ingenting om öl från början. Jag hade heller aldrig blindprovat förr. Ja, det är klart! Jag har aldrig varit med om så många blindprovningar förr. Blindprovningar i sig har ju visat sig vara väldigt karaktärsdanande, man lär sig mycket om sin egen smak. Jag har lärt mig mycket om mig själv och min egen smak, nu inser jag att jag kan känna igen alla öl från Mohawk som jag provat, även om de kommer blint. Man har lärt sig att man inte vet så mycket. Det är väldigt svårt att känna skillnader mellan öl då man inte vet vad man dricker.

gnoff: Vilken träff har du upplevt som mest spännande, givande eller intressant?

Svar: Någon av blindprovningarna, men kan inte säga exakt vilken. Lågalkoprovningen var väldigt kul. Alla! Men framförallt kanske de där man kört blindprovningar.

gnoff: Hur känns det att vi nu lägger ner DBK?

Svar: Tråkigt! Kom igen nu, vi vet ju alla att ni kommer att fortsätta framöver ändå.


Jag genomförde också en intervju med Mikael Dugge Engström, ägare och bryggare.

gnoff: Hur har DBK varit för dig?

Dugge: Jag har tyvärr upplevt för lite av DBK. Då jag varit för upptagen med bryggeriet har jag inte hunnit vara med lika mycket som jag tänkte mig från början.

gnoff: Vad har du upplevt som bra och dåligt med DBK?

Dugge: Det enda dåliga är att jag själv har hunnit vara med för lite. Jag har jobbat för mycket, men nu då jag anställt 2 personer under året har jag börjat komma ner i 60 timmars arbetsveckor. Bra saker med DBK är att det är bra att lokalerna som finns utnyttjas, att det är kul att ni varit här samt roligt att vi kunnat erbjuda något för er så ni haft det bra.

gnoff: Nu då DBK läggs ner i dagens skepnad, ser du någon fortsättning framöver?

Dugge: Absolut, antingen i samma skepnad som förr, men på nya bryggeriet i nya lokaler, på nya stället finns också möjligheter att göra mycket mer. Det finns betydligt mer plats, man skulle kanske kunna ordna festivaler och liknande, bara fantasin sätter gränserna. Lokaler och utrymme kommer att bli bättre och större, troligen kommer eget kök att finnas på plats. Förhoppningsvis blir det också ett ”normalt” serveringstillstånd och inte ett för slutna sällskap så vi slipper administrera anmälningslistor inför varje gång. Om ni kommer med förslag så kan vi säkert ordna någonting framöver.

gnoff: När planeras egentligen flytten av bryggeriet till Landvetter?

Dugge: Det är lite flytande och har vissa beroenden, men vi räknar med att flytta under våren 2011 och vara på gång på plats före sommaren.

gnoff: Har DBK påverkat dig eller bryggeriet på något sätt?

Dugge: Jag själv har ju inte varit med så mycket tyvärr. Men för bryggeriet hoppas jag att vi genom detta kunnat hjälpa till att sprida en positiv åsikt om bra ölkultur, för det tror jag att DBK bidragit till.



Sammanfattning av DBK

Bärsklubben har som sagt haft några träffar över de här tre åren, förutom den första har två av de andra träffarna också funnits beskrivna i tidningen Hembryggaren. Om du letar fram nummer 2, 2009 kan du läsa om våra två studiebesök, på Bredaryds Värdshus samt Oceanbryggeriet i Göteborg, som beskrivs på sidorna 14 till 16.

Att rakt upp och ner lista alla andra teman vi haft skulle nog bli lite tråkigt, men jag kan nämna att vi haft Oktoberfest vid två tillfällen, med mat från utmärkta Haket i Göteborg. Vi har också haft en provning där vi bara provat öl med låg alkoholhalt, en annan där all öl var ekologisk eller annars närproducerad. Vid ett tillfälle hade vi köpt in ett stort antal öl från Mikkeller, medan vi vid andra tillfällen provat hur öl passar till ost och salt choklad med mera.

Vi har inte kört med blindprovningar på alla våra träffar, men på väl så många. Dels för att man kommer bort från fördomar mycket bättre, dels för att det helt enkelt tvingar gästerna att tänka till lite extra. Testa du också att bjuda polarna på öl du häller upp i köket nästa gång och se hur de reagerar på sin favoritöl, eller varför inte om den ölen de ojade sig om hur kass den var sist?

Pengarna vi fått in från våra medlemmar samt som entréavgift från gäster har mestadels gått till mat och snacks under våra träffar eller sponsrade provningar. Men om vi haft mycket överskott i kassan har andra delar varit priser i olika quizz, att täcka provningsavgift för personer som anmält sig men som inte kommer samt i vissa fall gått till välgörenhet.

Lite statistik:
98 olika personer har besökt DBK, inklusive de som jobbat. Under de tre åren har vi haft sju, åtta, respektive sju träffar, totalt 22 stycken. Minsta vanliga träffen som blev av hade vi 12 deltagare på, som mest har vi varit 31, med ett medeltal per träff på ungefär 21 personer. Dock är besöket på Bredaryds Värdshus undanräknat från statistiken, då var vi åtta personer i två bilar som åkte iväg.



Bryggeriet nu och i framtiden

Tanken att flytta och samtidigt skala upp bryggeriet har jag hört om rätt länge nu, ett stort problem att lösa var finansieringen, men nu verkar det rulla på.

2009 bryggde man på Dugges 60,000 liter öl. Under 2010 räknar man komma upp i 160,000 liter, varav 100,000 är bryggt på andra bryggeriet under licens från Dugges recept. Beräknad kapacitet med nytt bryggverk och nya lokaler kommer att vara 800,000 liter per år.

Inget nytt bryggverk är ännu införskaffat, men man letar nya och begagnade bryggverk omkring 25 till 30 HektoLiter. Tanken är att man brygger med dagens utrustning i dagens lokaler tills man satt upp den nya utrustningen i de nya lokalerna, då börjar man direkt brygga där. Som jag förstår det plockar man därefter också med den gamla utrustningen och jästankarna för att kunna brygga mindre satser då man vill.

De nya lokalerna har tidigare varit förråd för räddningsverket. Man har tillgång till 2,400 kvadratmeter, vilka man från början tar hand om 1,000 av dessa till bryggeriet.

Från Mölndal kommer man att flytta till Landvetter, nära Björrödsmotet, ca 1 km upp från motet. En busshållplats skall finnas ett par hundra meter därifrån för besökare som inte vill köra bil.

Jag och resten av Dugges Bärsklubb tackar åter igen Dugge för den här tiden och om inte annat lycka till samt återseende då vi kommer på besök för att se hur du har det i dina nya lokaler!



Jens förbereder provning.

Lokalen står redo för gästerna.

Baren som den var på den tiden.

Några av gästerna denna kväll.

Mikael och Andreas bakom baren.

Några av ölen som provades.

Mr. Dugge.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar