onsdag 18 september 2013

Ett besök bland historiska ölflaskor på Glasbruksmuséet Surte


Idag besökte jag Glasbruksmuséet Surte för första gången.

Vad får en ung man att bege sig från Mölndal, via Göteborg och sedan till Surte för att titta på gammalt glas då?

Jo de har ju ölflaskor också! Inte fyllda med öl förvisso, men gamla historiska dylika.


En anledning till denna utflykt är att en inlämningsuppgift jag har i första kursen, Processteknisk grundkurs, i utbildningen Bryggeriteknik har ämnet ”Dryckeskärl och flaskornas historia”.
Jag har redan hittat en hel del info i böckerna Ölets Käril, Ölets historia i Sverige I och II, samt Öl På Flaska.
Jag ville ändå komma ut och se de gamla föremålen, iallafall de som fanns i Surte, istället för att bara läsa om dem och se publicerade bilder.
Jag fick nog tyvärr inte så mycket info som jag hade hoppats, den person som eventuellt skulle ha kunnat lämna mer info om just ölflaskorna var tydligen upptagen ”några timmar iallafall” med en visning och killen som satt i receptionen var väl inte riktigt med på varför jag pratade med honom alls kändes det som.

Men fick iallafall en liten utflykt, se ett nytt muséum, spendera lite tid med de som var med mig dit, samt se flaskorna med lite historia och även ta ett par bilder.
Då mitt arbete inte får innehålla direkt många bilder tänkte jag iallafall ladda upp dem här så har jag dem någonstans annars än bara i en dammig mapp på datorn.

Längre ner efter bilderna kommer ytterligare lite mer text om ölflaskornas historia från Surte.


Mer etikett än flaska kanske, men en gammal Jul-Öl från Pripps:



Pilsnerflaska med etikett från Tidaholms Bryggeri:


En pilsner från Pripp & Lyckholm:


Översiktsbild:


Engångsflaska för öl, med äldre mellanölsflaskor i bakgrunden:


Diverse knoppflaskor:


Fler flaskor, vissa av öltyp:


Olika storlekar av damejeanner fanns också att beskåda, bland annat dessa:


Sista översiktsbilden över flaskor man drack öl ur förr:


Diverse info fanns att läsa om svenska glasflaskor på väggarna, lite blandad info om det som hade helt eller delvis, eller skulle kunna ha varit, om ölflaskor kommer nedan.

År 1886 standardiserades den första flaskan i världen, det råkade vara den svenska ölflaskan! Detta innebar att flaskan skulle tillverkas enligt sina givna mått oavsett var den tillverkades.
De äldsta glasflaskorna som är bevarade på muséet i Surte är just ölflaskor, dessa är tillverkade 1893.

Det sägs att glasbruket i Surte levererade ölbuteljer till bryggerierna i Göteborg på 1880-talet, via "hemförare". Detta var en typ av pråm som kunde seglas. Till Lyckholm kom man genom att besättningen drog pråmarna från Lilla Bommen genom kanalen vid Östra Hamngatan, därefter upp genom Mölndalsån.

En delegation bryggare från södra Afrika besökte Sverige i början av 1900-talet, de tyckte att den svenska ölflaskan var både tilltalande och praktisk. I och med detta infördes denna svenska flaska på några bryggerier i Afrika. Glasbruket i Surte fick därmed två stora kunder, South African Breweries och Ohlsson's Cape Breweries. Som namnet hintar hade Ohlsson's en svensk grundare, Anders Ohlsson, vilken startade bryggeriet i mitten av 1800-talet.

Kanada fick regelbundet stora laster av bland annat ölbuteljer från Surte skeppade till sig, glaset såldes via agenten Johan Knoitsky i Antwerpen.




Det var det för denna gången, om du tar dig till muséet och är äldre än 20 bast kostar det 40 kr i inträde, ingen studentrabatt.

2 kommentarer:

  1. Kul att få skriva om flaskornas historia! Kan man läsa din text?
    Undrar flasknörd

    SvaraRadera
  2. Det kan man absolut få göra, lämna mailadress eller skicka ett meddelande till rock_gnoff på hotmail så kan jag skicka texten.

    SvaraRadera