fredag 22 augusti 2014

Iscider, en ny erfarenhet


På siten ratebeer där jag rejtar öl finns ett antal stilar man kan ticka av, gällande öl har jag tickat minst fyra av varje utav de för närvarande 76 stilarna.

Man kan förvisso även rejta cider, päroncider (perry), mjöd och sake, även här har jag provat det mesta (stilmässigt), förutom vissa saketyper.

En stil som ligger inom cidervärlden hade jag dock tills igår inte provat något, nämligen “Ice Cider/Ice Perry” eller då iscider.

Jag hade åkt hem till Alex för att dela en ingefärsmjöd (Schramm’s Ginger) från USA, samt en flaska av de extra Thomas Hardy's Ale från 2005 som jag har kvar. När Alex, på ratebeer och Untappd finns han som _angst_, öppnade kylen såg jag en flaska iscider jag kände igen från att ha läst om den på ratebeer och Systembolaget. Själv har jag undvikit att köpa någon av de två svenska iscider som jag hittat på Systembolagets hemsida, mest på grund av priset.

Alex lät mig dock smaka på den svenska variant som han köpt hem, då fick jag en liten provsmak av var de pengarna går!
Någon som kommer ihåg scenen från Pulp Fiction då Vincent Vega ska köpa heroin? Lance säger
But when you shoot it, you'll know where that extra money went.
Nothing wrong with the first two.
It's real, real, real, good shit.
But this one's a fuckin' madman.
Detta borde stå med som försäljningsargument på bolagets hemsida för denna produkt!

Det jag smakade på var då alltså Brännlands Iscider från Brännland Cider. En flaska på 375 ml går loss på 250 kr på Systembolaget, en anledning varför jag aldrig chansat, men nu vet jag ju att det är värt pengarna!

Min rejting på engelska går som vanligt att läsa på ratebeer, denna var dessutom så god och gav mig en sådan uppenbarelse att jag även checkade in den och gav den betyg på Untappd!
En liten hyllning på svenska kan väl vara värt här med.
Min provsmak kom alltså från en flaska på 375 ml, en långsmal snygg klar glasflaska med naturkork. Etiketten talade om för mig att drycken hade 10% ABV, hade skördeår 2012, vinifierades 2013 och var 38° Brix.
Färgen var gyllene mot koppar, genomskinlig och inte disig. Inget skum, men tjocka ben visade sig tydligt mot glaset, liksom om man snurrar runt en bra whisky i ett glas.
Doften går mot sött, äpple, cider, alkohol samt lite lösningsmedel.
Smaken är mjuk, äpple, lite kryddig, pepprig, äppelskal, äppelmos.
Eftersmaken ligger kvar med äpple och äppelmust.
Munkänslan är mjuk, kraftig, den går lite lätt mot en astringens som av fruktskal, den visar ingen beska men drar lite lätt mot strävhet från fruktskal, men utan att störa helheten ändå.
En mycket god, fyllig och trevlig dryck!
Detta är ingenting jag skulle vilja dricka mycket av på en gång, mer som att avsluta en måltid eller njuta av då man kommer hem lite frusen, men även denna kväll var den trots ställd mot andra fantastiska drycker av världsklass och min första någonsin iscider en fantastisk upplevelse!

För närvarande finns denna produkt i ett antal butiker på Systembolaget, dock står den som “Tillfälligt slut hos leverantör” på Webbsaldo, producenten själv skrev att de hade slut på sina 9000 flaskor av denna årgång i början av juni, men att de hoppades på att släppa nästa årgång i september (preliminärt). Dock med nya reglerna på Systembolaget med start första september kanske denna produkt inte går att få tag på enkelt? Satsa på att köpa en av de flaskorna som finns i butik nu, jag tror inte du kommer att ångra dig!

Bild från brannlandcider.se

Det finns även en till iscider från en svensk producent, produkten heter Blaxsta Apple Ice Wine Åkerö och tillverkas av Blaxsta Vingård. Denna har jag nu beställt (före första september, get it?) med förhoppning att få dela denna med Alex om leverans lyckas.

Kvällen slutade inte här, det gjorde inte min erfarenhet av iscider heller!
Alex hade nämligen ytterligare en iscider på lager, dock producerad av en av dem som kom på hela grejen med denna stil, alltså är den från Kanada.
Flaskan var från en trade, alltså kan den vara svår att få tag på i Sverige, på ratebeer heter den La Face Cachée de la Pomme Neige Premiere.
Vi provade denna från en 200 ml flaska, 12 %ABV.
Denna var ännu bättre än den svenska!
Förvisso inte mycket, men lite snäppet bättre ändå. Men om man kontemplerar att den svenska är ett försök att återskapa en Kanadensisk stil har man på Brännlands lyckats otroligt väl, bara att gratulera!

Bild från lafacecachee.com

Nu hoppas jag att iscidern från Blaxsta levereras OK, samt att den visar sig vara värd sina modiga 350 kronor som Systembolaget kommer att vilja ha betalt för den.

Oavsett vilket lyckades jag igår både att få prova två iscider jag inte provat förr, liksom att ticka av en stil jag inte lyckats med tidigare. Om man sedan betänker att den Kanadensiska varianten ligger bland top 28 och den svenska på top 54, av mina nuvarande 7755 rejtings kanske man på något vis förstår vilka fantastiska smaker jag fick uppleva igår kväll. Tack igen Alex!

Själv lyckades jag ta med en Thomas Hardy's 2006 istället för 2005, vilken miss! Nästa gång ska jag var mer noga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar